21 juni 2013

Midsommar!

           


Rafsade runt i nedersta byrålådan i vardagsrummet där jag har alla bilder från förr. Ni vet på den tiden då den stora frågan var om man skulle köpa en 24 eller 36- bildersrulle att sätta i kameran. Inget snack om att tokklicka upp bilderna i onödan utan man knäppte av med omsorg, det var dyrt med filmrullar och framkallning och onödigt att slösa.
Sen när man fotat upp den så stoppade man den i en påse, la den på brevlådan och hoppades att den skulle komma fram till Extra Film för framkallning. 
Minns att man ibland hann glömma vad man tagit för bilder under dom veckorna det dröjde att få tillbaka den framkallade rullen.
Oftast blev man missnöjd också, dåliga kort, oskarpa och elände. Det värsta med allt, fototillfällena kom inte i repris. Misslyckades man så var det kört. Fast såklart fanns räddningen om någon annan hade tagit bättre bilder, då kunde man så finurligt beställa dyra extrakopior.
Nu är det skillnad! Fix och trix i datorn så kan man med lite tur bara få perfekt avfyrade bilder. 
Fantastiskt!   

Hittade i alla fall två bilder på mina fina midsommarflickor. Den översta är från -92 och den nedre från -90.
Som alltid likadana klänningar, visst är väl dom söta? Vet inte riktigt vad Emilie gör på den nedre bilden, antagligen tycker hon syrran inte tittar tillräckligt in i kameran. 
Saknar den här tiden! 

Midsommarafton anno 2013 firas så här i Pettssonska. Rolf och jag äter sill, grillar gott, kliar kissen i all enkelhet. Jag är inte så mycket för storhelger, har inga barnbarn att dansa små grodorna med.
Erika är i stan med sina vänner och Emilie, Jogge och Lill-Fisen befinner sig på tok för långt bort från mig.
I Malmö!!! Fick det här kortet alldeles nyss. Carlos och lilla skånska taxen Albin softar i gräset.
Längtar om möjligt ännu mera nu efter valppussarna som Carlos så generöst brukar utdela .


Och med den här lilla romanen så önskar jag alla mina trogna läsare en trevlig midsommar. Ni är fantastiska som orkar med mig och min blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar