8 juni 2013

Stadsbesök med bröllop

 Sen kväll och trött i fötterna efter en härlig dag i royalistisk yra i stán.
Med bestämda steg satte vi kurs mot Grand Hotel för att kändisspana lite. Vi visste att gästerna skulle ha intagit sina platser i Slottskyrkan senast 15.30. Och jorå, många celebriteter var på väg från Grand till väntande vita, fina Volvobilar eskorterade av polisbilar eller blåa SL-bussar märkta Royal Wedding.
Först ut Andreas Carlsson med okänd dam.
Känner förstås inte igen alla, jag tokklickade bara på allt som rörde sig ut från entrén.


Danska prinsessan Mary känner jag i alla fall igen.......
.........och dom här Mette-Marit, Haakon och Ari Behn
 och igen....
 Undrar hur dom bestämde vilka som fick åka buss eller bil....?
"Du är inte tillräckligt blåblodig, du får ta bussen!"
 Brudgummens mamma med järnskrot i håret och jag tror hans systrar


 Många fina färgglada klänningar fick vi se
 Vi valde att inte gå på själva vigselakten i kyrkan då kyrkbänkar har en tendens att ge träsmak i våra små arma stussar utan vi passade vi på att dinera i stället. Vi strövade omkring ett tag på Östermalm och hittade lediga platser ute i solen på Koh Phangang. Det är så himla god mat där!
 Har knusslar vi inte, en flaska rosé slank ner i solen. Är det bröllopsyra så är det!
Ingrid är lika söt som vanligt!
 Min härliga mat, peppar och vitlöksfräst oxfilé med wokade grönsaker och koriander. Ris på sidan om. GOTT!
 Nykissade och med mätta magar begav vi oss ner i vimlet igen. Vi förstod att själva vigseln var över nu för dom 21 salutskotten ekade över oss.
 Vi tog ett varv i Kungsträdgården och kände att kaffetarmen började knorra. Ingrid bjussade på en sån där latte till mig och världens godaste cheesecake som smakade lite pepparkaka...
 På plats vid Operan ungefär, vi var dessvärre inte ensamma. Men det gjorde inget, stämningen var på topp bland oss, japaner, tyskar, japaner, småbarn i prinsessklänningar, japaner i tiaror, taxar, och fler japaner.
 
 Men kom nån gång då!
 95 % av folket stod beredda med sina smarta telefoner för att försöka få den optimala bilden.
Jag stod som ni ser ännu lite längre bort med min kamera högt i skyn. Var inte direkt lätt att få bra bilder, kom mest uppsträckta händer med på bilderna.
 Fast den här är jag nöjd med, ni ser väl att Madeleine tittar in precis bara i MIN kamera?
 Vinkevink
,
Så var allt över, folkmassorna bröt upp och vi begav oss mot närmsta uteservering för att skåla för brudparet i varsitt glas rosé.
Oj, vad vi hade det trevligt idag! Mycket skratt, mycket sol, mycket folk och mycket ont i fötterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar