25 mars 2012

En söndag med fart



Denna söndagen sammanfattar jag med tre ord:
Takdropp, kärringexpress och maffig middag. Okej, det blev fyra ord.....
 Jag vet att ni snart spricker av nyfikenhet så jag bockar av en händelse i taget.

Det började redan i gårkväll när Emilie och Jogge duschade på övervåningen. Jag var här nere och märkte efter ett tag att det droppade från taket, vid skorstenen alldeles under duschen.
Såg för ett ögonblick ett par hundra tusenlappar och även mitt liv passera revy!
Ropade med stora versaler på Rolf som var ute i garaget "DET RINNER VATTEN FRÅN TAKET! KOM NU!"
Han utbrister några svärord när han snubblar in och tittar på eländet, lite lätt vit i ansiktet och med hakan någonstans i knähöjd.

Blev en jobbig lördagkväll, Rolf valde att vänta till söndagen med operation takdropp.
Droppande upphörde samtidigt som duschandet avslutades.

Söndagmorgon och operationen inleds med mig som energisk hantlangare, vi lägger ut plast, tar fram hinkar och är beredd på ett skyfall av det grövsta sorten. Som typ Niagarafallet.
Nu skulle vi få svar på frågan som hållit mig nästan sömnlös "Hur mycket vatten ryms det i ett tak och i vilken omfattning är vattenskadan?"
Min puls var hög, jag var torr i munnen, svettig under armarna och kände mig svimfärdig,
 JAG HATAR VATTENSKADOR! Frågade Rolf tusen frågor, hur ser det ut? Är det mycket? Växer det svamp? m.m.
Hinken behövdes inte, det kom inget mera vatten utan endast den halva decilter som hamnade i hinken kvällen innan.
Lite isolering var blött och Petttssonska egen Martin Timnell sågade upp ett ca en kvadrat stort hål i taket för att kunna komma åt rören under duschen.
Felet lokaliserades, något tjall med golvbrunnen. Vi behöver inte ens dra in försäkringsbolaget, tack gode gud.



Jag är såklart glad att det bara var så lite vatten i taket.  Tack gode gud att man är gift med en hantverkare som fixar allt och lite till helt gratis.

Klockan 14.00 var det dags för nästa begivenhet, jag blev hämtad av Kärringexpressen och det blev en fartfylld resa till Lotta i Kungsängen tillsammans med tre andra köpstarka damer i övre medelåldern.
Lotta har en väninna som säljer finfina grejer från Indien, och även jobbar med att hjälpa stackars indiska fattiga barn.
Jag hade lovat mig själv att jag BARA skulle titta och dricka gratiskaffe.
Och hur det gick med det? Åt skogen förstås, kom hem med tre fina kuddöverdrag till prydnadskuddarna på amerikasängen. Har alltid velat haft några fina kuddar där men inte hittat några som fallit damen i smaken.
På dessa var det lite blingbling i form av paljetter, pärlor och annat fint.  Rolf flinade när jag kom hem med en kasse, men jag vet att han inte bryr sig. Handla vad du vill säger han alltid! Trevlig karl!


Tycker att det blev kanon, Gustav gillade dom också!
Hemma vid 17.00 och dags att bege sig till Willys för lite kompletteringshandling i småformat.

Idag skulle det ätas våfflor med jordgubbssylt och vispgrädde. Herr och Fru Fetknopp avböjde vänligt men bestämt så döttrar, pojkvän och min bror Owe åt våfflor.
Såg gott ut, men alldeles för mycket PP för min smak.
Istället grillade vi supermöra schweinekotletter gjorde ugnsrostad potatis, sallad och hummus!
Hummus?! Kikärtsröra, så gott och plättlätt.
Gott till grillat. Vi åt, flickebarnen åt, pojkvännen åt och storebror åt. Ja, herregud vad vi åt.
Fast jag höll mig inom mina PP-ramar!
Sen drabbades halva gänget av matkoma.....

Senare på kvällen ville Emilie ut och provgå sina easytone-skor. Jag hängde med utan easytone men däremot med ett förbannade irriterande ont knä!
Går bra att gå i en halvtimme sen efter det så börjar det göra riktigt ont och det svullnar mera, skitåpannkaka.

Så har min händelserika söndag sett ut, inte en lugn stund!
Nu sen kväll, Rolf och Emilie sover. Jag ensam i soffan med en burk tigerbalsam och ett ont knä.

Snart ska jag också sova, kanske sover jag lite bättre i natt än förra. Då grubblade jag lite över takdroppet..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar