31 mars 2012

Ryggbiff, repliker och räkor



Dags att åter knyta ihop säcken, sista dagen på detta första kvartal av 2012.
 I morgon är det 1 april och jag kommer inte bli vrållurad som vanligt.
 Fast det blev jag förra året, helt blåst av rara Emelie i Malmö, skrattar fortfarande.

Har inte gjort så mycket intressant idag. Skjutsade Emilie till det nybyggda fina bostadsområdet Annelund som ligger bredvid Solvalla nästan, till vänster om stallet.
Gick med in och tittade på Saras och Andreas finfina lägenhet i markplan. Såklart superfin!
Önskar att Emilie och Jogge någongång får någonstans att bo tillsammans. Inte för att jag direkt ogillar att ha dom hemma här utan för att det kan ju knappast vara kul att bo med sina föräldrar när man är vuxen.
Vi får hålla tummarna att allt löser sig snart!

Hemma igen och dags att sätta igång med middagen. Idag bara en middag på tu man hand.
Vi hade turen att få fönsterbordet i den Pettssonska Restaurangen med utsikt över den prunkande välskötta trädgården.



Vi gjorde det enkelt för oss, grillade lite ryggbiff som legat i en så jäkla god marinad som Jogge lärt oss. Sen rotfrukter och potatis i ugn och en 1 msk bearnaisesås. Sallad hoppade vi, rotfrukterna räckte gott.

Rolf ville gärna ha en liten förrätt så en liten lagom räkhistoria slank ner medans vi väntade på att grillen skulle bli redo.

Jag vet att ni nu tänker.....två skivor ryggbiff!  Ska hon verkligen goffla i sig allt detta??
Men jag kan lugna er med att jag bara åt en skiva. Detta kort tog jag mest för att reta Niclas som gnäller över att han ständigt är hungrig och aldrig får äta sig mätt som Viktväktare. Ner i vikt går han inte heller.  Jag hävdar bestämt att han inte riktigt fattat det hela, han måste räkna fel eller något.
Hade en liten specialkurs med honom idag framför datorn och gick igenom det mesta vad det gäller PP, duoval, mättande dag m.m. Han stämplade nollor!

Förrätten kostade 4 PP och varmrätten endast 11 PP, duoval på ryggbiff. D.v.s ät så mycket du vill men räkna bara 5 PP.  Fantastiskt!

Efter middagen tyckte min man, ni vet benranglet att det var kallt inne. Tror jag det han, är ju mager som en sticka och fryser lättare nu när underhållsfettet försvunnit spårlöst.
Dags att elda lite, det var ett tag sen sist.


 I kväll hade vi något så ovanligt som filmkväll i Pettssonska! Och när det är filmkväll är det endast fem filmer det handlar om...undrar vad vi skulle se ikväll?
Dessa fem är det alltid det står emellan, Rolfs favoritfilmer och han kan varenda replik som han alltid obönhörligt måste rapa en sekund innan den sägs på filmen.
  • Sällskapsresan
  • Sällskapsresan 2 - Snowroller
  • SOS - en segelsällskapsresa
  • Repmånad
  • Göta Kanal
Det bidde inte helt otippat den här:



Så nu har jag sett den för 42:a gången, fast jag gillar den såklart annars hade jag inte tittat.
Perfekt uppladdning inför den kommande charterresan.
På tal om resan så är jag glad att våran resa nu kostar dubbelt så mycket än när jag köpte den!
Jag gjorde ett klipp med andra ord!
Gillar just ordet...KLIPP.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar