18 mars 2012

Trerätters på Poppel = succé!



Äntligen har man vaknat efter hela sju timmars ostörd skönsömn.  Nattens arbete var minst lika trevligt som tidigare fast med liiiite mer att göra, med stark betoning på lite.

Igår kväll var vi bjudna till sötnosarna Ingrid och Micke på "Invigning av vackert bortadopterat skåp"
Mitt älskade gamla, ärvda skåp som gått i generationer och som stått intryckt, bortglömt, lesset och överdammat på övervåningen fick nya föräldrar tidigare i år.
Det här skåpet minns jag sen jag var liten och det betyder mycket för mig.
 Mormor och morfar hade det hemma i Håtuna och det luktade så gott. Det är gammalt som attan och tillverkat av någon uråldrig släkting till oss.
Har haft svårt att göra mig av med det, och blev därför mycket glad när just mina bästa vänner ville fortsätta vårda det.
Låter knäppt, jag vet!
Men är det några som jag vet att mitt fina skåp skulle få det bra hos så är det just hos dom, där är det i rätta händer och kommer vårdas ömt. Och framförallt, få hederplatsen i det Dahlska/Sundgrenska Palatset.


 Här sker då den högtidliga invigningen...........tadaaaaaaaaaaaaa........


....skåpet öppnas saktas och se! Där stod det uppdukat lite goda kanapeér och jordgubbsbubbel!


 Micke har lyckats! Det blev så fint när det fick nya kläder på sig, en antikvit vacker färg.
 Ikeaspegeln passar perfekt på väggen bakom. Jag är nöjd!  Fem plus, minst! Skåpet var glad!


I skåpet fanns det även en fin present till mig, inslagen i vaxat retro-hyllpapper med blåbärsmotiv.


En perfekt present till royalisten! Disktrasa med Kronprinsessparet OCH lilla Estelle. 
Denna kommer givetvis inte att användas utan enbart pryda det Pettssonska Palatsets skrythylla.


 Den lilla värdinnan bland grytor, wokpannor och stekspadar.


 Stor koncentration......vita vinet på plats i tre glas, bubbelvatten till mig



Förrätten var underbart goda räkor frästa i mandel och ja...inte vet jag. Men gott var det och kanske inte så mycket PP?


 Här däremot barkar det åt skogen! Helstekt underbart god oxfilé, hemgjord bea med 3 kg smör i, friterad potatis och en nyttig sallad.....247 PP och fan så gott!


 Inte bara matlagning är hon en stjärna på utan också väldigt duktig att duka fint och pynta middagsbordet.
 

Här är efterrätten som gjorde att jag nollställde mitt PP-konto denna vecka och tre veckor framåt, friterad camenbert med hjortronsylt!
Har aldrig ätit det i hela mitt liv men det var så smarrigt och mättande, magen stod nu dessutom i fyra olika hörn, norr, öster, sydväst och nordost!  (Ost? Camenbert, hajjar ni skämtet?)


Rolf visar att han har fem fingrar på höger hand, bra då antecknar vi det och hissar inresseflaggan.

Klockan 20.00 tackade jag för mig, knäppte dom uppknäppta byxorna och åkte till jobbet.
Tack snälla Ingrid och Micke för en underbart god middag och för den fina presenten.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar