7 mars 2012

Helt otroligt!



Idag har Mia och jag varit på den första av två introduktionsdagar på vårat flashiga nybyggda arbete.
Jag kan inte riktigt fatta faktiskt att vi....vi ska börja arbeta där,  eller som vår nya chef sa idag "ni är ju handplockade allihopa!! Måste betyda att vi är förbannat kompetenta och nåt så otroligt bra!
På tal om chef och vice chef......så trevliga och verkar så bra. Man kände sig välkomnad och omtyckt från start!

Strax före klockan 9.00 i morse var vi på plats, några av våra nya kollegor var redan där.
Kände inte igen en enda som tur var tills helt plötsligt någon utbrister....Ewa!
Jaha, typiskt tänkte jag, vem kunde det vara. Vem vill jag inte se här?
Det var en gammal arbetskamrat från Kungsgården, hon hade fått jobbet som Trivselvärdinna eller Aktivitetssamordnare, dom var inte riktigt klara med titeln än.
Kommer passa henne perfekt, hon var en klippa på att hitta på grejer med dom boende på KG.
Jag kallade henne Bingovärdinnan hela dagen!
För är det något som företaget satsar på så är det aktiviteter, där ska dom boende få bestämma helt vad dom vill göra. Har man spelat schack i hela sitt liv så ska man alltså få fortsätta med det även fast man flyttar in på ett äldreboende. En självklarhet såklart.

Vi hittade även några nattkompisar, två killar som vi säkert kommer få ordning på....skoja, dom verkade supertrevliga!

Hunnit med en del idag såsom rundvandring, utprovning av kläder, workshops om aktiviteter, rutiner när en ny boende flyttar in, kost m.m.
God lunch i den egna restaurangen med anställda kockar i fina kockkostymer.
Trevliga killar och jag hamnade förstås först i kön...pinsamt!
Wallenbergare, potatismos, sås och ärtor och grönsallad. Mycket gott!
Svårt att räkna ut PP, höftar på 15....kanske högt kanske för lågt?

Lunch och middag kommer att tillagas av kockarna och halvfabrikat är så gott som bannlyst.
Vill någon anhörig äta så kan denne ta sin gamla mamma och gå ner i restaurangen och äta.
Sommartid kan man sitta ute på den väl tilltagna terrassen.
Eller gå ner och köpa en portion och äta på avdelningen. Vilka möjligheter!
Kallas kvalité!

Upptäckte fler smarta saker på avdelningen. Dels är alla vägghängda toaletter i boendelägenheterna höj och sänkbara, för att passa såväl långbenta som såna med taxben.
Mycket handtag att hålla i, runt handfaten är det handtag som gör det lättare att resa sig.

Alla dörrar är utrustade med dörrlarm! Man trycker bara på ON-läge på den vita knappen utanför dörren om man vill ha lite koll på om den boende är på väg ut. Sen kan man stänga av när man vill, allt efter behov.
Utvecklingen går framåt! Och tänk vilket hjälpmedel för oss, kanon!

Dörrarna till lägenheterna är utrustade med s.k hotell-lås. Kodade utifrån för att förhindra obehöriga som vimsar fel och inifrån bara att trycka ner handtaget och gå ut, inget vred att vrida på som oftast inte en dement klarar.
Inget snack om att man låser in dementa här inte! Jubel!

Jag kan inte sluta att prata mig varm om detta ställe och jag längtar redan till i morgon då dag två tar vid.
Lite trött kan jag erkänna att jag är, vaknade 4.30 och var klarvaken.

Och för er som undrar hur det är med Prins Gustav så kan jag säga att han verkar nåååågot liiiiiiiite bättre men fortfarande väldigt trött.
Som tur var så var Jogge här på lunchen och tittade till honom, tack söta Jogge.

Nu snart dags för Mästerkocken och som vanligt håller vi tassar och tummar för Josephine!



1 kommentar:

  1. Åh, Ewa, du kommer nog att trivas som fisken i vattnet på ditt nya arbete! Det är så att jag också vill börja jobba där, när jag läser den fina beskrivningen! Och om aktivitetsvärdinnan behöver en assistent så hör genast av dig! Jag är en jäkel på att springa med bingobrickor :) Det har varit en tanke länge, att jobba med fritid för pensionärer! Tyvärr verkar såna jobb inte växa på trän. Sökte faktiskt något liknade sånt arbete i Bålsta för något år sedan, men utan framgång.

    SvaraRadera