13 mars 2012

Ny på jobbet!



Nu vet jag att ni är många som väntar och väntar.....ska aldrig första inlägget komma om första arbetsnatten? Ska hon aldrig vakna!
Men jo sörru nu, är jag vaken, utvilad och glad!
Jag kommer att trivas på Flottiljen, du med Mia...jag lovar!

Var med ett fåtal små fjärilar i magen jag åkte i väg i går kväll. Åkte lite tidigare, för att jag ville inte stressa. Jag gillar att vara ute i god tid, det vet ni.

Tog exakt 20 minuter och det var exakt 21 km från dörr till dörr.
Tog fram min tag jag fått som ska funka till alla dörrar, jodå in kom jag. Men sen var det inte mer....hur går man till omklädningsrummet?
Finns fler entreér till detta hus och jag valde den närmast demensenheten där jag ska jobba.
Hittade alltså inte till damernas och fick gå ut och ta huvudentrén i stället, då kom jag rätt.

Som den diskreta panelhöna jag är valde jag ett skåp längst in i hörnan. Jag bytte om om virrade vidare till avdelningen som numera jag kommer hänga på nattetid.
Två trevliga damer i min ålder blev glada att se mig och vi gick runt och tittade lite. Fick en rapport av den enklaste sorten om dom sju små gamlingar som hade flyttat in.
Sen var det hej då och jag tog alltså över skeppet!

Började med att gå runt och hälsa på dom två som var vakna, rara små tanter som var saliga av lycka att få bo "så fint", dom trivdes redan. Sen överöste dom mig med lovord och sa att jag var snäll och duktig, men det visst jag ju redan!

Fortsatte sen att utforska avdelningen, gick in i alla rum och förråd för att försöka få en bild av vad allt fanns. Hittade dokumentationsrum med två fina datorer, blöjförråd, tvättstuga med grovtvättmaskin, tumlare, tvättmaskin och torkskåp modell XL, köksförråd, skölj, städförråd, personaltoa m.m.
Det finns alltså inte bara tvätt och tumlare på varje boendelägenhet utan också en stor tvättstuga på varje avdelning....helt otroligt!
Man behöver inga nycklar till alla dörrar utan endera slår man en kod eller så använder man sin tag. mycket bra.
Nackdelen är att det inte går att smyga in på rummen utan att det hörs ganska mycket och risken är stor att man väcker den boende.

Efter en stund kom två kollegor, vi är inte fullt bemannade än efterom alla inte har flyttat in än, bara 15 av dom 40 långtidsplatserna är belagda.
En manlig sjuksköterska och en ung kvinnlig undersköterska. Trevliga prickar, vi kommer nog komma överens.
Så i natt var vi alltså 3 personal på 15 boende.....en jämförelse med mitt förra där jag var ENSAM med 34 virrpannor fördelade på 4 plan! 

Natten var lugn, var inte mycket att göra. Alla boende valde att sova. Jag roade mig med att hetsäta medhavd frukt och dricka te och bara gå runt och titta på allt. Det är så fint!
Sen var mina kollegor hos mig en del också.
Morgonrundan gick snabbt, ett blöjbyte! Men däremot mycket kvalitetstid, jag kunde sitta och prata med en söt tant i en timme utan att känna mig stressad.
Sånt kallprat fanns det ingen tid för på P, där var man mer som en robot som skulle se till att alla hade torra blöjor och torra sängar.  Men fick mest skit för det också.
 Här kan man alltså sitta och prata....guld värt för dom boende.

På morgonen tog det lite tid innan dagpersonalen var på plats. Råkade titta ut och jag förstod varför. Helt plötsligt fungerade inte taggarna så ingen kom alltså in. Jag rusade till undsättning och sen rapporterade jag det lilla jag hade att säga till mina två dagkollegor.

På vägen hem i bilen var jag trött, det är enda nackdelen jag känner att det kommer bli jobbigt att köra hem.

Hemma igen lite senare än vanligt men fortfarande till en kelsjuk kisse som längtade efter mamma.

Kortfattat så säger jag så här: Jag trivs redan på Flottiljen och ännu trivsammare blir det när Mia börjar. Då blir det hon och jag och 20 boende. Kan inte bli annat än succé!





2 kommentarer:

  1. Åh, jag är faktiskt lite avundsjuk. Men bara LITE!
    //Sandra

    SvaraRadera
  2. Härligt att följa din blogg! Blir så varm i hjärtat när jag läser hur bra du o de inneboende har :-) KRAM/AK

    SvaraRadera