21 juli 2010

Nueva El Stockholm
























































































Prick klockan 10.30 packade vi in oss i den lilla svarta bilen med fungerande ac.
Rolf körde som om han var bjuden på eldsvåda på motorvägen. Första stopp var Folkungagatan där vi hittade en parkering utmed den hårt trafikerade vägen. Vi betalade 30:- och gick en kort bit mot Medborgarplatsen.
Nu började sökandet efter det stora, blåa huset........vi hittade det direkt!
Trots att det varken var blått eller speciellt stort. Det var GULT!
Herregud, Emilie jag är chockad! Ändå spelade vi Ballongspelet väldigt mycket när du var liten, och där fick man minsann lära sej färgerna!

Vi gick fram till entrén, dom öppnade inte förrens klockan 12.00.
Då passade det bra med lite kaffe på Söders Espresso. Vi valde att sitta inomhus där det var skönt och behagligt.
Varsin kaffe slank ner och en Coca Cola till reseledaren.

När Erika hade lämnat tillbaka boken så gick vi dom 30 metrarna till den grekiska korvmojjen.
Oj, här fanns det godsaker att välja på!
Rolf och jag valde varsin Gyros med bröd för 45:- och Erika valde falafel med sallad för 55:-.
Vi gick tillbaka till bibliotekshuset och stod i skuggan och åt. Vi hade en fin blomsterlåda som bord.

Mätta och belåtna gick vi mot bilen, nu skulle Rolf visa oss Stockholm!
Vi åkte bl.a ut på Riddarholmen där vi tittade på en gatsnutt som han, min man , har lagt fin gatsten på hösten -94. Mycket intressant!
Vidare mot Hornstull, tror jag det heter.
Typ vid Tantolunden. Där låg ett trevlig ställe precis vid vattnet som kallades Mälarens Karibien.
Här var det dags att kolla läget. Ett jättemysigt ställe med palmer, båtar och matservering. Priserna var dock i häftigaste laget. 175:- för en caesarsallad!
Tur att vi var proppmätta, vi drack varsin kopp kaffe för 25:-/styck och tittade på den vackra utsikten.
Rolf blev så till sej av alla båtar och vajande palmer så han slängde av sej sin rutiga Dressmanskjorta!!!

Sen var det dags att åka ut på Stora Essingen. Där har jag aldrig varit, men oj så fint det var. Villor och hyreshus i en lantlig miljö.
Vi tittade på ett hyreshus som Rolfs chef äger. Låg mycket fint!

Sen åkte vi hem. Nu har vi vilat en stund. Jag har ont i ryggen idag, vet inte vad jag har gjort men lite bättre blev det nu när jag har vilat i schäslongen.

I kväll är det jobbdags igen....puh! Jag bävar för värmen.

Och Åsa: Tyvärr så såg jag inte ens Jonas! Hade varit kul att få träffa han. Morden i Midsomer är inte riktigt min grej......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar