27 januari 2010

3 meter snö

Godkväll i stugorna!
Har ni blivit insnöade idag? Här på Ginstvägen är vi alltid insnöade. Det är den gatan som plogas absolut i sista hand om den ens bli plogad. Nu för en stund sen dök traktorn upp här utanför och plogade, då var klockan 22.45. Han har haft mycket idag stackarn och så kan det vara en dag på jobbet.
Hoppas fasen att han gjort det ordentligt, sist när snöhelvetet vräkte ner plogade han en liten sträng i mitten av gatan!
Helt oacceptabelt, man kunde inte mötas två bilar ens, han kanske hade en sån där knapp på arbetskläderna med texten "Ny på jobbet" som dom har på Ikea.

Nu över till något mer spännande, Dagens middag i sann Ewa-stil.
Eftersom snön vräkte ner och jag vägrade ta mej ut för att köpa en burk passerade tomater (som man alltid har hemma?!) så fick jag tänka om. Hade tänk göra korv stroganoff men utan tomater så hade det blivit pannkaka!
Därför gjorde jag istället....mmmm just det PANNKAKA!
Allt började bra, knäckte ägg och hade i mjölk, vispade och i med mjölet, vispade mera och i med lite salt.
Lät den fina bunken med innehåll stå och svälla ett tag. Lärde mej det på hemkunskapen i 9:an av vår lärare Magda Andersson, en dam i 70-årsåldern som alltid hade lökringar stora som pizzatallrikar under armarna....fräscht!!?
Upptäckte när jag skulle sätta tillbaka mjölpaketet att det inte var mjöl utan rågsikt.
Funkar nog ändå tänkte jag, men icke!
Fastnade ganska lätt i pannan, vräkte i mer smör, provade igen, fastnade.
Därför gick jag då över till Plan B.
Plan B var att ta fram en långpanna och smöra ett bakplåtspapper och göra ugnspannkaka istället.
För säkerhets skull så smälte jag en klick smör och hade i smeten innan jag skjutsade in härligheten i ugnen.
Oj, så fint den gräddades i ugnen. Familjen kom hem, familjen var hungrig.
Jag skar fina rektangulära bitar av min kulinariska anrättning och skulle lägga upp på ett fint fat.
Och där sket det sej igen!
HelvetesjäklapissbakplåtspapperfrånEldorado!
Satt fast i pannkakan, ganska redigt också. Så det blev att äta överdelen på pannkakan och skrapa loss nederdelen från pappret!

Så var det med den middagen a´la Ewa.

Efter middagen begav sej Erika, Bitte och jag 50 meter norrut på gatan för att besöka Christine på en Aloe Vera demostration.
Verkar bra grejer det där. Handlade en hudkräm som ska vara extremt bra för torr och fnasig hud.
Ska provas per omgående.

Nu har jag suttit och tittat på Robinson på TV 4 play. Maken sover i Dressmankalsingarna i soffan, Erika sover i sin säng och Gustav sover 182 cm över havet i sitt klösträd.
Och jag, ja jag är hungrig! Pannkakslocket blev man direkt inte mätt på....ge mej the och en macka, tack!


Godnatt mina vänner.
Tack för att ni läser och tack för fina kommentarer.

(Ps: Jag serverade köttsoppa på burk också! Det gick bra att värma den i en kastrull)

1 kommentar:

  1. Hann inte med att bli 8000e besökaren. Det är redan en bra bit över 8000. Du varför gav du inte familjen varsin sked och så kunde ni ställt plåten mitt på bordet och ätit från varsitt håll???

    SvaraRadera