1 januari 2010

Mingelbilder




























God fortsättning är väl en bra öppningsfras en dag som denna?
Gårdagens kvällsaktivitet här hemma presenterar jag med lite s.k mingelbilder (eller heter det vimmelbilder?!)
Middagen gick till så att först så åt dom nio fina ungdomarna i köket förrätt i form av en Toast Skagen, varmrätten var oxfilé, rostade rotgrönsaker och en hemmagjord rödvinssås.
Här gick det åt en del rödvin kan jag tro! Bag-in-boxarna stod på rad.......
Därefter så bytte småfolket plats med oss hungriga i den äldre generationen, Rolf och jag.
Vi hade under tiden dom dinerade i köket hängt och småchillat i soffan ätandes snittar med löjrom och druckit champagne.
Men herregud....champagne! Jag är ingen fantast av detta bubbel, smakar jäst, är surt så öronen korvar sej bak i nacken.
Nej, Carl-Jan Granqvist jag håller inte med dej att man kan dricka champagne till allt och alltid.
Men som tur är så är smaken som baken!
Rolf hade tillagat en liten räktoast till förrätt, entrecote med potatisgratäng. Vi provade också ungdomarnas rödvinssås som blev över och den var jag mycket imponerad av.
La sej som en liten bomullsserenad runt magsäcken!
Efterrätten åts av oss i köket och festprissarna i vardagsrummet. Det var en chokladkaka med en något misslyckad vithokladmousse.
Klockan 20.45 blev det plötsligt en faslig aktivitet. Två taxibilar var beställda för att köra sällskapet till Lillsjöskolan, där det privata festande skulle fortsätta.
Det blev tyst, tomt och stilla när alla kommit iväg. Som tur var lämnade dom lite glas och annat så Rolf hade något att syssla med.
Uppröjning och gno med disktrasan är hans mellannamn! Eller egentligen förnamn......
Erika har jag glömt att berätta om vad hon skulle göra! Hon skulle äta med fina Fredrik och sen visste hon inte vad kvällen bjöd på.
Gustav tillbringade kvällen/natten liggandes platt under soffan utan att röra sej.Han låg från 20.30 till 02.30.
Han är så rädd för alla raketer och smällare. Kl: 2.30 kom han iaf fram och satte sej på lådan, han var så kissnödig stackarn!
Sen hoppade han upp till mej i sängen och sov tätt intill mej i 3 timmar.
Då ville han gå ut.
Vid 06.30 kom då det väntade sms-et......"Kan du ev hämta mej vid Lillsjön?"
Partajandet var tydligen inte över än för vissa!
Så vid 07.30 borstade jag av bilen och for iväg för att hämta en mycket glad men trött
Party-Zebra samt två av hennes vänner.
För er som nu undrar om jag verkligen var kapabel att köra så säger jag JA på den frågan.
Drack ca 2 små glas rödvin kl 20.00, skålade i vatten kl 24.00. Ja, så den vidriga champagnen förstås men den räknar jag inte ens....några munnar att skjöla ner löjrommen med.
Väl hemma blev det då den sedvanliga cemonin i hallen, som alltid utspelar sej när Emilie vart ute och festat. Den går till så här:
Emilie sätter sej på stolen och stönar: "Kan du ta av mej stövlarna?"
Jag drog och drog och slet, ingenting hände.
"Just det, blixtlåset säger då den något slitna, blivande fastighetsmäklaren"
Gick genast mycket enklare med det lilla. knappt synbara blixtlåset nerdraget,
Jag somnade om en par timmar, Emile sover fortfarande.
Gustav är som vanligt igen...skönt!
Nu ska jag åka och hämta min mamma för en tur till kyrogården .Vi ska tända ljus på minneslunden. Det är pappas födelsedag idag, fyller 81 år min älskade söta pappsen.
Saknar dej.....i massor!

1 kommentar:

  1. hohojaja! Jag vill tacka så hemskt mycket för att vi fick äran att dinera i det Petterssonska Palatset på nyårsafton! Och jag tackar för att Kung Rolf tog hand om vår disk. Ni utgjorde en stor del av vår kväll! :) och sist men inte minst, ja lovar att den bilden jag har i huvudet av emilie, som välter in åtta på morgonen och vill ha stövlarna sina avdragna, den bilden lär ju stämma till 10000! :P haha som jag skrattade när jag läste det. kan det vara för att jag känner igen mig!?!? Mvh Emelie

    SvaraRadera