25 januari 2010

Dagens middag i Pettssonska Palatset
















Idag så var det Mrs Nigella Lawson i egen hög person som var inspirationskällan för mej i köket.
Ja tycker det är ganska roligt att laga mat bara jag vet vad man ska tillaga. Avskyr att vara påhittig och variationsrik. Ofta äter man samma sak i ett i ett i ett.
Den här maträtten har ni sett tidigare, men den är värd att visas igen.

Ugnsstekta kycklinglår med potatis och grönsaker.

Plättlätt att tillaga. Allt sköter sej själv och du kan lugn roa dej med annat som t.ex blogga eller städa eller vad man nu föredrar.

Vill ni ha receptet eller?

Okej, jag såg några få händer i skyn...


  • Skär små potatisar i halvor eller stora rackare i klyftor
  • Skär paprika, morötter, rödlök, broccoli, vitlök i lagom stora bitar
  • Lägg grönsaker och potäter i en långpanna
  • Lägg kycklinglåren uppepå
  • På med lite olivolja och flingsalt
  • In i 180 grader ca 1 timme

Jag brukar göra tzatsiki till. Man kan i stort sett använda vilka grönsaker man vill. Den här gången var det första gången jag hade Herr Broccoli med, det var mycket gott.

En gång hade jag tomater men det blev ganska blött och kladdigt.

Prova er fram Stjärnkockar!

Ni blir inte besvikna, ja eller det kanske ni blir.

1 kommentar: