15 januari 2010

Sjuk katt

Igår kväll så vet ni redan att Gustav plötsligt började halta. Eller förresten han satte inte ens ned höger framben.
Vi försökte titta och det gjorde nog väldigt ont för han jamade högt och fräste åt oss.
Vid 22.00 ville han så halta ut för sin sedvanliga nattpink. Kattlådan använder han bara i yttersta nödfall som t.ex när det var 25 minus ute.
Vi dividerade fram om tillbaka om han skulle klara att hoppa ut. Men tillslut så öppnade jag dörren och han haltade ut parveln.
Sen kom han inte in igen! Oj,oj,oj vad jag var orolig! Gick ut med jämna mellanrum och ropade på han. Han brukar oftast komma när hans lilla familj ropar.
Men icke.
Familjen gick och la sej och jag stannade uppe.
Kunde ju knappast gå och lägga mej när min Prins var ute i kylan. Som tur var så var det bara 6 minus men han gillar inte snön han eller!
Nu var jag om möjligt ännu mer orolig. Började fantisera om att han satt fast någonstans, att något djur hade fått tag i han, att han inte ville komma hem igen o.s.v.
Skulle det sista jag verkligen såg av honom vara när han sitter vid soptunnan med benet i luften och se ledsen ut???
Fy vad hemskt!
Jag la mej med en pläd i schäslongen och ställde alarmet på mobilen på ringning varje halvtimme.
Så höll jag på till 4.30, då kom han äntligen tillbaka!
Han hade varit ute i 7 timmar! Har aldrig hänt förut, klart att jag blev orolig!
Ååå, vad glad jag blev, undrar vart han har hållit hus. Nu var benet svullet också och han hoppade fortfarande på tre ben.
Nu hoppade jag i säng och ställde alarmet på 8.00. Sov inget vidare.
Prick 8.00 ringde jag till veterinären, vi fick en tid redan 8.40.
Nu har jag precis kommit hem utan Gustav. Mirjam ville söva honom och sätta ett dränage. Antagligen har den andra katten bitit honom och det har blivit en inflammerad böld.
Det brukar komma efter några dagar.
Ganska vanligt sa hon. Jag ska hämta honom vid 11.30.
Nu ska jag försöka vila ett tag, har ju som sagt inte sovit en blund inatt.

Ni får veta mer senare

2 kommentarer:

  1. Gustav har tur han som har dig till matte! Hoppas att han mår bra snart igen.
    Kram Jessica

    SvaraRadera
  2. Det där känner jag/vi igen med våran katt. Hon gick ju bara runt väggarna och skrek. Hade varit i slagsmål.

    SvaraRadera