25 december 2010

Julafton i Pettssonska Palatset

Har inte blivit så mycket datatid dom här juldagarna. Vill passa på att mysa med mina flickor när dom är hemma. Men nu så är huset tomt, trist och det är ensamt och tråkigt. Emilie och Jogge har åkt ner till Smidö för att fira en andra julafton med Jogges familj.
Erika har jag just skjutsat hem fullastad med påsar. Hon skulle på födelsedagsfest i kväll.
Nu blir det en bildkavalkad från julafton, håll till godo.
Översta bilden: Gustav förstås, tillsammans med sina bock och grispolare. Han vaktar granen i vanlig ordning......
Lite smak av det goda. Ni ser mina utomordentligt fula pepparkaksbokstäver som jag pyntat med kristyr och sockerkulor.
Blev lite pepparkaksdeg över när jag gjorde våra namnhjärtan i fönstret. Hade att välja på att smacka i mej degen på två röda (GOTT!!!) eller baka något mer. Kom på den briljanta idén att skära ut första bokstaven i våra namn att använda som bordsplacering.
Blev stor succé och förvirring....tre stycken E!?
Här hugger vi in! Mormor visar pedagogiskt dom olika sorters bröd det finns att välja på medans Yvonne försöker styra upp en bordsbön.......Amen!
Oj, nu har brödkorgen med dom fanstastiskt goda bröden kommit ända fram till två gråhåriga herrar på flajjen.
Mmmmm........ luktar gott! Emilies filmjölksbröd med aprikoser, tranbär, russin, sirap och annat gott var en stor hit!
Kläm på julklapparna hör till, ung som gammal!
Dom här sötnosarna trivdes. Det var riktigt kul att Jogge ville fira julafton med Emilie och valda delar av hennes tjocka släkt.
Ojdå! En smygbild på mormor! Säg det inte till någon!
Pakethögarna växte och växte!
Själv så fick jag som vanligt mycket fina paket av mina barn. Tack älsklingar!
Bl.a så fick jag en dvd "Det kungliga bröllopet"! Ja, skratta ni............
Men eftersom jag råkade fylla 50 precis samma dag som bröllopet så missade jag hela tillställningen!
Hade plättlätt suttit klistrad framför tv-apparaten och snyftat.
Men min fest tyckte jag gick lite i den royalistiska yran, eller?
Nu får jag titta på den om och om igen, när jag vill!
Fick även Paolo Robertos senaste kokbok "Fastfood", en pastaslev med inbyggd parmesanrivare,
handdukar, pengar, Trisslotter, fina ljus, jättefina tomtar m.m.
Tack alla mina söta vänner!

1 kommentar:

  1. Det måste ha varit en riktig hit det där brödet. Ser lite roligt ut att Owe även luktar på det, ha ha.

    SvaraRadera