11 oktober 2009

Dagens söndagsmiddag


Får jag lov att presentera "The one and only"......Fläskfilégryta med hasselbackspotatis och lite rött och grönt mest för fotot skull.
Skoja, nej det är nyttigt med grönsaker!
Skulle här också lagt in en klipp från Youtube när Killinggänget gör en rolig sketch om bl.a hasselbacksputtattis!
Men jag ger upp nu, vet inte hur man gör. Tror jag gjorde rätt men det kommer upp ett felmeddelande hela tiden.
Ska jobba vidare med det senare...det är iaf ett kul klipp!
Den här grytan är en gammal favorit i det Pettssonska köket.
Man steker fläskfilén i skivor (Erika kallar fläskfilén för köttsvans?!) sen hackar man rökt skinka och strimlar purjolök låter det koka ihop med grädde (jag brukar ta 15 %-ig grädde) . I med lite chilisås och krydda med salt, peppar och torkad körvel.
Very nice! Prova vettja, ni kommer inte bli besvikna.


6 kommentarer:

  1. Mums det låter gott och hasselbackpotatis har jag inte ätit på flera år och det är ju jättegott. Måste prova ngn gång.

    SvaraRadera
  2. Håller med! Tack för att Du delar med Dig av recepten! Men jag skrattade gott åt benämningen "köttsvans"... det skall jag komma ihåg!

    SvaraRadera
  3. ååh, det låter jättejättegott!! jag ska prova det i veckan! tack för receptet, älskar köttsvans!

    SvaraRadera
  4. ja just det, ungefär hur mycket ska det vara av allt? vill ju inte att det ska bli obalans i maträtten..............

    SvaraRadera
  5. Hej Hanna!
    Så har brukar jag höfta till det:
    1 köttsvans
    1 pkt rökt skinka (kan det vara 200 gr tro?)
    1 purjolök
    3 dl grädde eller om man vill ha mycket sås så tar man lite mer.
    Chilisås efter smak, kanske 1/2- 1 dl
    Salt, peppar, torkad körvel
    Tror det var allt!

    SvaraRadera
  6. tack ewa! snällt att förklara extra noga för kontrollfreaket! hehehe

    SvaraRadera