4 oktober 2009

Söndag del 3

Så kommer fortsättningen på min oerhört innehållsrika söndag den 4 oktober, Kanelbullens dag!
Prick klockan 10.00 landade Gunnel sin blåa bil med Bitte som passagerare utanför mej.
Jag hade garderat mej med både regnponcho och solglasögon.
Bilfärden gick genom en fin svensk natur Bålsta, Övergran, Yttergran, Bälsunda, Hjälsta och till sist Örsundsbro.
I år fick vi parkera ända inne i Örsundsbro precis vid något som hette Kyrkstugan.
Vädret var sisådär, jag valde mellan solbrillor eller regnponchon. Olade fram och tillbaka en stund men till sist bidde det brillorna.
Vädret var ganska okej, inget regn men ganska kallt och blåsigt.
Vi gick i samlad trupp med Gunnel som reseledare längs fram, hon hittar vant bland marknadsstånden. Vi kände oss trygga!
Det inhandlades en del också.
Bitte som är duktig på att handla, köpte bl.a godis, träskor, röda skinnvantar, fina hjärtan i en inredningsbutik samt en likadan ljushängare som jag.
Gunnel köpte också skinnvantar, randiga marmeladgodisar (urk!) och lite annat säkert.
Det jag handlade finns på bild i Söndag del 2.
Mina nya fina arbetskamrater hade tipsat mej om att man MÅSTE äta Bärstaklämma när man är på Mickelsmässan.
Har aldrig gjort det tidigare men i år så ställde vi oss i den lååååånga kön och köpte oss varsin klämma. Vi slog till på varsin Mer också.
Bärstaklämman var mycket god, det är ett pitabröd med lök, sallad, tomat, gott kryddat strimlat fläskkött och en väldig god och säkert kalorisnål dressing på toppen.
Tack Ingela! (www.ingkansblogg.blogspot.com)
Mätta i magarna fortsatte vi vår vandring bland knallarna och alla människor som trängdes och knuffades.
Men varför i allsin dar måste man ha med sej sina hundar på en sån här tillställning?
Stackarna blir ju vettskrämda och trampade på!
När klockan blev 13.30 så började det regna, som tur var så kände vi oss färdiga med marknaden för i år. Vi slank in på ett café där dom hade vett att ta betalt!
20:- för en liten pappmugg med kaffe. Smakar det så kostar det.
Hemma i Bro igen lite stelfrusna och något mer ruggiga än vanligt var vi runt 15.00 tiden.

Då var det dags för mej att åka ner till sporthallen för att betala domarpengar.
Idag spelade herrarna mot Orminge och sedan derby för damerna när dom mötte Kungsängen.
Herrarnas match var en målrik fest, som till sist slutade 9-8 till Broiken. Mycket spännande på slutet!
I damernas var det inte alls lika mycket fart och kanske inte spänning heller. Dom åkte på en sur förlust med 2-6 mot ett mycket piggare lag. Framförallt så kunde ju nästan hela Brolaget vara mammor och Kungsängensflickorna, alla var födda 90-95 utom en som är 40+!
Veteranerna spelade efter damerna men då gick jag hem!
Hade mycket att stå i hemmavid. Som tokblogga t.ex.

Så såg alltså min söndag ut!
Over and out.....

1 kommentar:

  1. Håller med Marmelad godis. URK!!
    Jag har faktiskt varit på Mickelsmäss 2 ggr tror jag och nog sjutton har jag ätit Bärstaklämman. Jättegod och säkert jättenyttig.

    SvaraRadera